Az idén a Vezess.hu szerkesztősége lakóautóval támadja meg a Genfi Autószalont, március elején. A túra szervezése során sok hasznos információval gazdagodtunk kerekes házikó-témában, amit most jól meg is osztunk azokkal a kedves olvasókkal, akik már kacérkodtak a lakóautózással, de még nem merték kipróbálni.

Aki már kipróbálta, azt nem kell győzködni; valószínűleg örökre beszippantotta a pakolgatás-, cipekedés- és stressz-szegény üdülés e formája. Aki még nem próbálta ki, olvassa el cikkünket, és hátha megjön a kedve az épített szálloda helyett a guruló lakás élményének megtapasztalásához. Információinkat a lakoauto.hu üzemeltetőjétől, az ország egyik legnagyobb lakóautó-kölcsönzőjétől, a SuWeNor KFT-től kaptuk.

Mikor lehet lakóautózni?

Mivel a lakóautózás jellemzően családi utazási forma, a fő szezon az iskolaszünet időszaka, magyarul a nyár. Természetszerűleg ilyenkor adják a legdrágábban bérbe az autókat a szolgáltatók. Szezonon kívül akár a felébe is kerülhet a kaland! Az általunk megkérdezett kölcsönző cég ősszel-télen a géppark jelentős részét ideiglenesen ki is vonatja a forgalomból.

Ha nem tengerparti, lubickolós üdülés a cél, 0 fok felett bármelyik lakóautó alkalmas mondjuk egy skandináv, vagy baltikumi kirándulásra, akár késő ősszel, kora tavasszal is. Akár gázról, akár a kocsi dízeltankjáról megy is a fűtés, a szigetelt lakótér hőmérséklete kis energiával melegen tartható. Ha viszont a kőkemény télbe, mondjuk egy sítúrára indulnánk, mindenképp olyan lakóautót béreljünk – és persze olyat is fog kínálni a kölcsönző -, amely dupla szigeteléssel rendelkezik, víz- és szennyvíztárolóját a padló alá, a fagytól biztos helyre építették.

Mire jó a nyaraláson kívül?

A szezonon kívüli magánkölcsönzés leginkább sportesemények, fesztiválok látogatói részéről jellemző; van, hogy a Tour de France-t követik a biciklirajongók, van, hogy európai F1-futamokhoz bérel autót egy-egy társaság. A londoni olimpia idején is akadt, aki nekivágott a La Manche-nak egy bérautóval. A foci EB idején pedig ír, brit, dán kuncsaftok érkeztek Budapestre repülővel, és mentek tovább Ukrajna és Lengyelország felé Magyarországról bérelt lakóautóval. Az Oktoberfestre is gyakran visznek bérelt kocsit, akik megengedhetik maguknak, és igénylik is, hogy ne egy hideg sátorban ébredjenek meg a mass bierek korsóinak fárasztó esti emelgetése után.

Ezeken a túrákon a lakóautó nem hogy nem drága, de egy négy-hatfős társaságnak talán a legolcsóbb megoldás a szállás és utazás szervezésére. Menni úgyis kell, a szállás költsége a lakóautóval elhanyagolható – logikus.

Extra költséget a kempingek jelenthetnek még; bár a lakóautóval elvileg mindenütt meg lehet állni, ahol nem tilos, nyáron már csak a 8-10 amperes áramot igénylő tetőklíma működtetéséhez is célszerű olyan helyre – kempingbe – vonulni hosszabb tartózkodásra, ahol hozzáférhetünk az elektromos hálózathoz.

Ki áll a lakoauto.hu mögött?

A SuWeNor (a három biztonságosabb égtáj rövidítése) Kft. 2000-ben alakult, az ország legnagyobb tapasztalattal rendelkező ilyen profilú vállalkozása. Az alapítok maguk is lelkes lakóautósok voltak, szerelemből indították a vállalkozást. Üzletileg később a hazai filmipar sokat segített: a forgatócsoportok kiszolgálása szezonon kívül is képes volt lekötni az autók jelentős részét.

A lakóautó-bérbeadás üzletágának csúcspontja természetesen a 2007-2008-as üzleti év volt, ekkor 50 autós flottája volt a cégnek. A válság aztán visszavetette a bizniszt, a filmes piac összezsugorodott, de a lakóautós túrázó közönség olyannyira elhivatott e hobbi iránt, hogy még a recesszióban is stabil, fix ügyfélkörre számíthat a cég.

A SuWeNor flottája mellett lakóautó-szervizt is üzemeltet, ahol egyrészt saját autóikat tartják karban, másrészt más cégek, vagy magánszemélyek autóit, lakókocsijait javítják. A saját szerviz nagyon fontos az üzletmenetben, a kocsikat az előírt szervizciklus felénél át szokták nézni, hiszen elképzelhetetlen, hogy mondjuk Portugáliában szakadjon el a kuncsaft alatt egy elkopott ékszíj, vagy a norvég fjordoknál makkanjon meg decemberben a fűtés.

Üzleti utakra is gyakran visznek lakóautót a kölcsönzőtől. Ha egy termékmintával, vagy épp beszerzési szándékkal végig kell látogatni pár európai várost, olcsóbb és jobban szervezhető, tán még gyorsabb is tud lenni ez a megoldás a repülésnél, vonatozásnál vagy személyautós-moteles túránál.

És akkor is jó lehet a lakóautó az egyéb közlekedési eszköz+helyi szállás megoldással szemben, ha valami speciális célt néztünk ki magunknak. Volt amerikai kuncsaft, aki a Costa Concordiát akarta megnézni – állítólag még mindig ott van, ahol megfeneklett -; ha pár napig búvárkodni akar az ember egy ilyen nem kifejezetten turisztikai célpontnak tekintett helyen, nem biztos, hogy talál szállást a közelben.

Venni vagy bérelni?

Egy átlagos, hatszemélyes új kocsi nemigen áll meg 13-15 millió alatt, felfelé pedig a csillagos ég a határ. Az értékvesztés számottevő (bár a nagyon csekély futásteljesítmény miatt jóval alacsonyabb a személyautókénál), a fenntartási költségeket akkor is fizetni kell, ha a kocsi nincs használatban. Ha nem vagyunk időmilliomosok, és nem megyünk havonta túrázni, még akkor is sokkal-sokkal józanabb döntés alkalmanként bérelni autót, mint venni egyet.

Egy újszerű, hibátlan, négyágyas, hatszemélyes autót két hétre a nyári szezonban a Suwenor Kft. napi 25-30 ezer nettó forintért ad bérbe.  Szezonon kívül, legalább 15 napra kibérelve ugyanazt a kocsit akár féláron, napi 14 ezer forintért – nettó – el lehet vinni.

Egy bő kéthetes túra szezonban 400-500 ezer forint, már ami az autóbérlést illeti, míg ha szeptemberben mennénk, nettó 215 ezer forint a bérlet. Ehhez a költséghez még egy 15 ezer forintos díj hozzászámolandó, ami tartalmazza az ablakmosó, a kémiai vécé, a gázpalackok töltésének költségét. (Az árakat, költségeket persze nagyban befolyásolja az úticél is; rövid bérelt időszak esetén, ami nagy km távolságokkal párosul, extra kilométerdíjat kérnek a bérbeadók. Viszont kisebb futásteljesítmény esetén akár extra kedvezmények is elérhetőek.)

Vagyis: ha egy évben valakinek nem gond kétszer két hétre elmenni kirándulni, és mondjuk egyszer főszezonban, egyszer szezonon kívül menne, tíz év alatt inflációval, egyebekkel nem törődve bruttó 7,5 milliót költene bérlésre. Ezt az összeget 5-6 év alatt veszíti el értékéből egy új lakóautó.

Nehéz vezetni?

Akár hét méternél is hosszabb, megrakva, vízzel feltöltve erősen a 3,5 tonna közelében lévő kocsikról van szó. Hiába érvényes rá a B kategóriás jogsi, félénk, rutintalan, netán hirtelenkedő természetű sofőrök jobb, ha nem ülnek be gyakorlás nélkül a kormány mögé, hogy letekerjenek az Adriáig.

Viszont ezek modern, könnyen vezethető kocsik, a dinamika is elegendő a forgalom tempójának tartásához. Autópályán az autók elméletileg tudják a 130-as utazót is, de azt tudni kell, hogy a fogyasztás a jellemzően 2,2-2,5 literes dízelnél ilyenkor eléggé elszaladhat a 9-11 literes országúti értékről.

Interjúalanyom egy tanulságos esetet mesélt el; az ügyfél szombaton indult el Debrecenből, és vasárnap telefonált Granadából, hogy forralja a vizet a motor. Hát, egy menetben átvágni az Alpokon és a Pireneusokon – nem csoda, hogy a vízpumpa feladta. Aztán itthon még ment a vita, hogy a kuncsaft perre megy, mert a kocsi 17 litert evett, neki pedig 10-12-t ígértek.

De olyan is volt, hogy a Bamakóról jött vissza hibátlanul egy autó, 15 ezer kilométer után – ésszel vezették. Az igaz, hogy minden takarítás ellenére még három év múlva is elő-előkerült pár deka homok innen-onnan.

Ne főzzünk, ne aludjunk menet közben, ne pakoljunk túl!

Végezetül számoljunk le pár illúzióval. A lakóautóban menet közben nem lehet pacalpörköltet főzni, mert kilötyög a fazékból. Nem viccelek: a kölcsönző tapasztalatai szerint számos alkalommal veregeti meg a Mama a Papa térdét tanácsadás közben: milyen jó lesz, amikor megérkezünk Párizsba, és már kész lesz a húsleves!

Tipikus gyakorlat, hogy menet közben jókat alszanak a gyerekek, nem vezető felnőttek az ágyakon. Nos; ennek veszélyességét talán nem is kell ecsetelnem, de azért azt elmondom, hogy egy bekötetlen, alvó ember egy hirtelen sokkhatásra (akár egy hirtelen fékezés) olyannyira eltúlzottan képes reagálni, hogy akár effektív baleset nélkül is nagyon rossz vége lehet a felelőtlenségnek.

És hiába visszük hátunkon a házunkat, azért nem célszerű magunkkal vinni benne mindent. A magyar utazók hajlamosak még az ivóvizet is itthon megvenni a háromhetes nyaralásra – mintha nem lenne Lidl meg Tesco mindenhol Európában. Pedig minden liter feleslegesen cipelt víz árát meg kell majd fizetni a benzinkúton – lakóautós túrára is érdemes készülni, nem a legjobb megoldás, ha csak úgy bedobáljuk, ami kellhet.

Biztonságos?

A cégvezető meginterjúvolása során természetesen feltettem a Nagy Kérdést: mennyire kell hinni azoknak a rémtörténeteknek, amik az autók feltörésével, a lakóautózók kirablásával kapcsolatban időről időre felütik a fejüket a sajtóban.

Nos; a 30 autós flottából, amely tavaly nyáron gyakorlatilag folyamatosan forgott Európában, 2012-ben egy kocsit törtek fel, és elvittek belőle egy sporttáskát, amit a sofőr óvatlanul az utastérben, az ablak alatt felejtett. Az eset Szántódon történt

Ha a lakóautós betartja az alapvető biztonsági elővigyázatossági szabályokat, nemigen eshet baja, se neki, se a kocsinak. Rossz környéken ne hagyjuk magára a kocsit, éjszakára vagy kempingben, stellplatz-on, vagy olyan parkolóban álljunk meg, ahol már áll lakóautó (a lakóautósok közti bajtársiasság a motorosokéhoz mérhető, vigyáznak egymásra). A kabinban, ha várost nézni indulunk, ne legyen semmi szem előtt, pláne ne a GPS, a laptop, a női retikül.

Ha néptelen vidéken, mondjuk egy gyönyörű, elhagyatott tengerparton vagy hegyi út mellett állunk meg, akár egy kirándulás, fürdés erejéig, akár éjszakára, akkor pedig legalább annyit tegyünk meg, hogy zárjuk be az ajtókat, és vigyük magunkkal a kulcsot.

Remek elővigyázatossági intézkedés még, ha nem a tipikus szezonban megyünk népszerű turisztikai célpontokhoz. Róma, Nápoly, Madrid például ősszel és télen is ott van, ahol nyáron (elég hangulatos például szilveszterkor az érő narancs), viszont ilyenkor a tolvajok megérdemelt szezonon kívüli szabadságukat töltik. A kempingben alvás azért ilyenkor is ajánlott, de szezonon kívül a lakóautó-bérlet is jóval olcsóbb, mint láttuk.